شایسته است دارندگان این نظریه انگشت روى پیشفرضهایى که قالب فهم ما هستند بگذارند تا پایه تأثیر آنها در دریافت ما از متن روشن گردد.
معقولات ذهنى که «کانت» آنها را قالبهاى اندیشههاى ما دانسته عبارتند از:
1 و 2. زمان و مکان.
3. کمیت: کلى و جزئى بودن قضیه.
4. کیفیت: موجبه یا سالبه بودن قضیه.
5. نسبت: حملى یا شرطى بودن قضیه.
6. جهت: نسبت محمول به موضوع به صورت ضرورى است یا به صورت ممتنع یا ممکن.
ما در بحثهاى شناخت از دیدگاه فلسفه اسلامى روشن ساختیم که این
قالبها، ساخته ذهن نیست و هرگز قبل از حس و تجربه، ذهن ما با آنها شکل نگرفته است بلکه همگى بازتابى است از خارج، ولى چون بحث ما مربوط به نظریه «کانت» نیست و تنها نظریه این دو فیلسوف را درباره هرمنوتیک بررسى مىکنیم ناچاریم مصادیق پیشفرضهایى که آنان روى آنها تکیه مىکنند یا ممکن است تکیه کنند، مطرح نماییم تا پایه تأثیر آنها را روشن شود.