از نظر برخی، فرضیه تحول انواع درباره آفرینش انسان با آنچه که در کتب آسمانی آمده است، معارضه دارد؛ زیرا کتب آسمانی بر طرح مستقل انسان تکیه می کنند و می گویند: انسان از روز نخست به همین شکل و کیفیت آفریده شده، در حالی که در نظریه تحوّل انواع، طرح مشترک انسان و دیگر جانداران مطرح است و این که همه جانداران به یک و یا چند نوع انگشت شمار باز می گردند و به تدریج تفاوتهایی در آنها پدید می آید و سرانجام نوعی به نوعی منقلب شده، پدیده جدیدی
پا به عرصه وجود می گذارد.
این جاست که تعارض علم و دین خود را نشان می دهد، یک طرف طرح مستقل است و طرف دیگر طرح مشترک. وحی بر اثبات آفرینش انسان تکیه می کند، در حالی که علم بر تحوّل آن، اکنون باید دید این معارضه تا چه حد پا برجاست؟ اینک ما سخن را در تبیین انواع فرضیه های علمی و جایگاه فرضیه تحوّل انواع از نظر دانشمندان شروع می کنیم.