جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علیت در محسوسات بی معنی است!

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

در این اشکال، اصرار ورزیده شده است که ما مفهوم علیت را از امور محسوس به دست می آوریم و جایگاه اثرگذاری و اثرپذیری، پدیده های حسی است و به کار بردن آن به دور از معنایی که همگی در زندگی روزانه به آن معتقدیم و شاهد آن هستیم، صحیح نیست.

به عبارت دیگر، علیت یک معنا بیش ندارد و آن این که پدیده ای مقدمه ی پدیده ی دیگر باشد، همچنان که جریان در تمام فعل و انفعال های مادی چنین است و اما علیت به این معنا که موجودی چیزی را از عدم به وجود آورد و در سایه ی این تفسیر به موجودی اطلاق گردد، که خود از نظر مقام وجودی ماورای طبیعت باشد و کل جهان طبیعت را بیافریند، با معنای شناخته شده سازگار نیست و از کاربرد رایج

علیت خارج می باشد، این مقصود اشکال کننده است.

روشن شدن پاسخ این اشکال، در گرو دو مطلب است:

1- حقیقت علیت چیست؟

2- منشأ انتقال انسان به این اصل چیست؟