زمان مطالعه: < 1 دقیقه
پاسخ دیگر از مسأله جبر علّى، انکار اصل ضرورت و جبر على و معلولى در کل پدیده هاى امکانى و یا در خصوص کارهاى انسان مى باشد این راه در گذشته از طرف گروهى از متکلمان اسلامى و در دوره هاى اخیر از جانب برخى روانشناسان مطرح گردیده است(1) و اخیراً از طرف برخى صاحب نظران مورد تأیید واقع شده است.
اینک براى روشن شدن مطلب فشرده اى از آنچه دو تن(2) از این گروه در این باره بیان نموده اند را تحت عناوین چند مورد ارزیابى و نقد قرار مى دهیم:
1) اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج73 ص 142.
2) یکى آیت الله خویى در بحثهاى اصولى خود و دیگرى دانشمند فرزانه محمد تقى جعفرى در کتاب جبر و اختیار.