جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تجسم عمل، نشان ابدیت‏ (1)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

بهترین نشان ابدیّت در قیامت، مسأله ی تجسّم عمل است، در اینجا ما بیان مرحوم شهید مطهرى را که در کتاب عدل الهى آمده است بطور بسیار فشرده با توضیحى از خودمان بیان مى‏کنیم.

ایشان مى‏فرماید: گاهى جزا قراردادى است که قابل کم و زیاد کردن است، ولى گاهى جزا طبیعى و یا عینى است که هیچ قابل تخفیف و تغییر نیست، مثلًا جزاى طبیعى کسى که شراب خورده، مستى است که جاى هیچ شک و چانه‏زدن نیست، یا مثلًا شما در یک لحظه مقدار زیادى نمک را در خمیرى ریخته و تحویل نانوا مى‏دهید. او خمیر شور شما را به تنور زده و پس از دقایقى نان شور به شما تحویل مى‏دهد، شما این نان شور را میل مى‏کنید و به دنبال آن تشنه شده مقدار زیادى آب مى‏نوشید و کم‏کم به سردرد و

ناراحتى‏هایى گرفتار مى‏شوید، در این مثال، نان شور عین همان خمیر شور است و جزاى یک لحظه نمک ریختن شما مدّت‏ها زجر است، ولى هیچ قابل کم و زیاد کردن هم نیست.

در قیامت نیز اعمال و صفات تجسّم یافته و کسى را که از توبه و شفاعت و عفو دور افتاده و خود را از قابلیّت انداخته عذاب مى‏کند و ابدیّت عذاب نتیجه اعمال

خود اوست.

به علاوه پاره‏اى گناهان جز عذاب دائمى هیچ کیفر دیگرى نمى‏تواند داشته باشد، کسى که با بدعت‏گذارى، افراد یا نسل‏هایى را براى ابد منحرف کرده و یا کسى که مانع رشد و سعادت و حق‏پذیرى دیگران شده و یا کسى که جلو رهبران حق یا نداى حق را گرفته است و آنان را خانه‏نشین و صداى آن بزرگواران را در گلو خفه و اموال مردم را به یغما برده و بهترین استعدادها و لیاقت‏ها و اموال را به هدر داده است، نه گناه کوچکى انجام داده و نه گناه مقطعى است، بنابراین ما باید آثار هر گناه را نیز بررسى کنیم.(1)

اگر علماى یهود و نصارى که پیامبر صلى الله علیه و آله را همچون فرزندانشان مى‏شناختند؛ «یَعرِفُونَهُ کمایَعِرفُونَ ابنائَهُم»(2)، حق را کتمان نمى‏کردند و با صراحت به یهودیان و مسیحیان اعلام مى‏کردند که آن پیامبر موعودى که در تورات و انجیل به ما وعده داده شده همین حضرت محمّد است و بدین وسیله مانع ایمان آنان نمى‏شدند، امروز میلیون‏ها نفر یهودى و مسیحى گمراه نداشتیم.

آرى، گاهى یک دقیقه سکوت، نسل‏هایى را براى قرن‏ها به انحراف مى‏کشد، ما گناه را نباید از نظر ساعات بررسى کنیم، بلکه از راه آثار و نقش آن در تاریخ و نسل‏ها باید بررسى کنیم، راستى شما چرا عقربى را که یک دفعه نیش مى‏زند براى همیشه او را نابود مى‏کنید، لابد مى‏گویید: عقرب اگر بماند تا ابد مى‏گزد. بعضى انسان‏ها نیز چنین مى‏باشند چنانکه در حدیث مى‏خوانیم: جنایتکار باید تا ابد در عذاب باشد، زیرا او همچون عقرب شده که اگر مهلت یابد جنایت مى‏کند و تا ابد مردم را مى‏گزد.

همان گونه که صدام و رژیم بعثى عراق که با تجاوز به جمهورى اسلامى ایران و بمباران و موشک‏باران بسیارى از مردم بى‏دفاع و مسلمان ما را به شهادت رساند و یا

مجروج و معلول نمود، امّا همین که رزمندگان اسلام شجاعانه در برابر او ایستادند و مجبور به عقب‏نشینى و شکست شد، ادعاى صلح طلبى کرد که رهبر کبیر انقلاب قدس سره فرمود: باید صدام و حزب کافر در عراق از بین برود، زیرا اگر او کمى مهلت یابد دوباره حمله مى‏کند.

آرى، انسانى که از گرگ درّنده‏تر و از موش دزدتر و از روباه حیله‏گرتر و قلبش از سنگ سخت‏تر شده است، کیفرى جز عذاب دائم ندارد و چون جنایت جزو حالات و روحیّات و ذاتش شده، آن خباثتِ ذات به صورت قهر دائم در قیامت تجسّم یافته و از او جدا نخواهد شد.


1) براى توضیح به پاسخ ششم از این سؤال که چرا در آخرت جزا داده مى‏شویم نه در دنیا، مراجعه نمایید.

2) سوره ‏بقره، آیه 146 و انعام، 20.