جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

درجات بهشت‏ (1)

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

در قرآن از بهشت به کلماتى از قبیل‏ «جَنّاتُ عَدنٍ»(1) و «جَنّاتُ الفِردَوسِ»(2) تعبیر شده، کلمه ی «عَدن» به معناى استقرار است، معدن یعنى جایى که ذخایرى در آن استقرار یافته است، فردوس به باغ‏هاى بسیار بزرگ به گونه‏اى که مزایاى تمام باغ‏ها را دارد گفته مى‏شود.

در حدیث مى‏خوانیم‏ «لِکُلّ شَى‏ءٍ ذَروَةٌ و ذَروَةُ الجَنَّةِ الفِردَوسُ» براى هر چیزى قلّه‏اى‏

است و قلّه ی بهشت فردوس است و در روایات آمده که هرگاه از خداوند چیزى خواستید فردوس آرزو کنید، زیرا که فردوس وسط بهشت و در بلندترین نقطه ی آن قرار دارد و تمام نهرهاى بهشت از آنجا سرچشمه مى‏گیرد.(3)

در روایات نقل شده است: کسانى که به خاطر خدا و در راه خدا همدیگر را دوست بدارند و یا به دیدن یکدیگر بروند، کاخ‏هاى مخصوصى به تعداد هفتادهزار در اختیارشان قرار مى‏گیرد.(4)

در بعضى از روایات براى سحرخیزان و کسانى که در زندگى سختى‏ها دیده و تحمّل کرده‏اند، روزه داران ماه رجب، رهبران عادل، اطعام کنندگان، کسانى که در گفتگو نیش و بدزبانى نداشته باشند، افرادى که حتّى حاضرند بر ضرر خودشان حق را بپذیرند و اهل ایثار و صله‏رحم و سلام کردن باشند و یا کسانى که به خاطر تأمین زندگى زن و فرزند مشکلات زندگى را تحمّل مى‏کنند، براى همه ی آنان کاخ‏ها و باغ‏ها و درجات ویژه‏اى در نظر گرفته شده است‏(5) چنانکه قرآن مى‏فرماید: «وَ لِکُلّ دَرَجاتٌ‏ مِمّا عَمِلوا»(6)


1) در قرآن یازده مرتبه این تعبیر آمده که تمام آن در مورد بهشت است‏.

2) سوره کهف، آیه 107.

3) تفسیر المیزان، ج 13، ص 433.

4) بحارالانوار، ج 8، ص 132.

5) بحارالانوار، ج 97، ص 47؛ ج 74، ص 90؛ ج 76، ص 2 و ج 81، ص 194.

6) سوره‏ انعام، آیه 132.