جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اگر روزى همه تضمین شده پس چرا گروهى گرسنه‏اند؟ (1)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

در آیات فوق این حقیقت به خوبى منعکس بود که خداوند روزى همه موجودات زنده را بر عهده گرفته؛ و هرجا باشند به آنها مى‏رساند. ولى این سؤال پیش مى‏آید: پس چرا در دنیاى کنونى، و در طول تاریخ، گروهى از

گرسنگى مرده و مى‏میرند؟ آیا روزى آنها تأمین نشده است؟!

در پاسخ این سئوال باید به این نکات توجّه کرد: اولًا: تأمین و تضمین روزى به این معنى نیست که آن را براى انسان عاقل با شعور فراهم ساخته، به در خانه‏اش بفرستند، یا لقمه کنند و در دهانش بگذارند؛ بلکه زمینه‏ها فراهم شده است، و تلاش و کوشش انسان شرط تحقق و به فعلیت رسیدن این زمینه‏ها است. حتى مریم علیه السلام در آن شرائط سخت وضع حمل در آن بیابان خاموش که خداوند روزى‏اش را به صورت خرماى تازه (رطب) بر شاخسار نخلى که در آن بیابان بود ظاهر ساخت؛ مأمور شد حرکتى کند و مخاطب به جمله وَهُزِّى الَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ … (1) «تو اى مریم نیز تکانى به این درخت نخل بده تا رطب تازه بر تو فرو ریزد» گردید.

ثانیاً: اگر انسان‏هایى در گذشته و حال غصب حقوق دیگران کنند و روزى‏هاى آنها را به ظلم از آنها بگیرند؛ دلیل بر عدم تأمین روزى از ناحیه خدا نیست. به تعبیر دیگر: علاوه بر مسأله تلاش و کوشش، وجود عدالت اجتماعى نیز شرط تقسیم عادلانه روزى‏ها است؛ و اگر گفته شود: خداوند چرا جلو ظلم ظالمین را نمى‏گیرد؟ مى‏گوئیم اساس زندگى بشر بر آزادى اراده است تا همگى آزمایش شوند نه بر اجبار و اکراه؛ و گرنه تکاملى صورت نخواهد گرفت.

(دقت کنید.)

ثالثاً: منابع زیادى براى تغذیه انسان‏ها در همین کره خاکى وجود دارد که باید با هوش و درایت آنها را کشف و به کار گرفت؛ و اگر انسان در این زمینه کوتاهى کند مقصّر خود او است.

ما نباید فراموش کنیم مناطقى از آفریقا که مردم‏اش از گرسنگى مى‏میرند، بعضاً از غنى‏ترین مناطق جهان است؛ ولى عوامل ویرانگر که در بالا به آن اشاره شده آنها را به این روز سیاه انداخته‏اند.

این بحث فشرده را با سخنى از على علیه السلام در نهج‏البلاغه پایان مى‏دهیم. آنجا

که فرمود:

«أُنْظُرُوا الىَ النَّمْلَةِ فِى صِغَر جُثَتِّها وَ لَطافَةِ هَیْئَتِها لا تَکادُ تُنالُ بلَحْظ الْبَصَر وَ لا بِمُسْتَدْرَکِ الْفِکَرِ کَیْفَ دَبَّتْ عَلى‏ أَرْضِها، وَ صُبَّتْ عَلى‏ رِزْقِها تَنْقُلُ الْحَبَّةَ الى جُحْرِها وَ تُعِدُّها فِى مُسْتَقرِّها، تَجْمَعُ فى حَرِّها لِبَرْدِها، وَ فى وِرْدِهَا لِصَدْرِها»:

«به این مورچه با آن جثّه کوچک و اندام ظریف‏اش بنگرید که از کوچکى و لطافت به خوبى به چشم دیده نمى‏شود، و در اندیشه نمى‏گنجد، چگونه روى زمین راه مى‏رود و براى به دست آوردن روزى تلاش مى‏کند، دانه‏ها را به لانه منتقل مى‏سازد و در جایگاه مخصوص نگهدارى مى‏کند، در فصل گرما براى سرما و در هنگام وجود امکانات براى زمانى که ممکن نیست ذخیره مى‏کند!» (2)


1) سوره مریم، آیه 25.

2) نهج‏البلاغه، خطبه 185.