جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شرح مفردات (2)

زمان مطالعه: < 1 دقیقه

بعضى از ارباب لغت هنگامى که به واژه «نوم» (خواب) رسیده‏اند؛ گفته‏اند:

مفهوم معروفى دارد. (1)

ولى راغب در کتاب مفردات مى‏گوید: «براى «نوم» تفسیرهاى مختلفى شده که تمام آنها صحیح است منتهى از نظرهاى متفاوت. بعضى گفته‏اند: «نوم» همان سست شدن اعصاب مغزى بر اثر رطوبات و بخاراتى است که به آن مى‏رسد، و بعضى گفته‏اند: «نوم» آن است که خداوند روح انسان را قبض مى‏کند بى‏آنکه بمیرد، و بعضى گفته‏اند: «نوم» مرگ خفیف است، و «موت» نوم ثقیل (خواب سنگین) است. (2)

«نُعاس» (بر وزن غُبار) به معنى خواب کم و خفیف است، و بعضى آن را به معنى آغاز خواب تفسیر کرده‏اند؛ و از آنجا که خواب در آغاز خفیف و سبک است هر دو معنى به یک حقیقت باز مى‏گردد.

«سُبات» از مادّه «سَبْت» «قطع و بریدن» (بر وزن ثَبْت) گرفته شده؛ و روز شنبه را از این جهت در لغت عربى «یَوْمُ السَّبْتِ» مى‏نامند که روز تعطیل کار به منظور استراحت بوده است و به نظر مى‏رسد که این نامگذارى متأثّر از

برنامه‏هاى یهود است که شنبه را روز تعطیلى مى‏دانند.

این احتمال نیز وجود دارد که به اعتقاد یهود خداوند آفرینش جهان را از روز یکشنبه آغاز کرد، و بعد از شش روز آفرینش تمام شد؛ و روز شنبه روز پایان خلقت و استراحت بود. ولى مى‏دانیم این از اشتباهات بزرگ یهود است، چرا که وقتى آسمان و زمین و خورشید و ماه نبود، روز و هفته‏اى نیز وجود نداشت؛ و اینکه قرآن مى‏گوید: «خدا عالم را در شش روز آفرید» منظور شش دوران است.

واژه «سبت» به همین مناسبت به معنى استراحت و راحت نیز آمده است. (3)


1) لسان العرب، ماده «نوم».

2) مفردات ماده «نوم».

3) مفردات راغب، مجمع‏البحرین، لسان العرب.