جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علل عذاب در روایات‏ (1)

زمان مطالعه: 3 دقیقه

در روایات متعدّدى نیز به علل عذاب دوزخیان اشاره شده است که به گوشه‏اى از آنها اشاره مى‏کنیم:

– در حدیث مى‏خوانیم: کسانى که با بناى ساختمان‏هاى زیبا خودشان را در جامعه مطرح مى‏کنند، در قیامت گرفتار همان بناها خواهند بود.

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در یک حدیث طولانى فرمودند:

– کسى که به یک وجب از زمین همسایه خیانت کند، روز قیامت آن قطعه تا اعماق زمین به صورت طوقى به گردنش انداخته مى‏شود.

– کسى که اهل گناه زنا و لواط باشد، بدبوتر از مردار به دوزخ مى‏افتد.

– کسى که به همسرش ظلم کرده و مهریّه ی او را نپردازد، در قیامت مانند زناکاران محشور گشته و مورد سؤال قرار مى‏گیرد و از پاداش کارهاى نیک او کاسته و بدین وسیله حق همسرش پرداخت مى‏شود.

– کسى که همسران متعدّد دارد، اگر میان همسران خود به عدالت رفتار نکند در قیامت به دست او غُل و دستبند مى‏زنند.

– کسى که به مسلمانى سیلى بزند، با عذاب قیامت استخوان‏هایش خرد مى‏شود.

– کسى که با سخن‏چینى و نیش زبان میان مسلمانان را بهم بزند، در قیامت با نیش مار گزیده مى‏شود.

– کسى که با مال و ثروت خود به محرومان و فقرا فخرفروشى کرده و آنها را تحقیر کند، همچون مورچه، خوار و کوچک محشور و به دوزخ مى‏افتد.

– کسى که در دنیا به زنان و مردان پاکدامن نسبت زنا و لواط بدهد، خداوند تمام کارهاى خیر او را نابود کرده و با وضع سخت و اسفبارى به دوزخ پرتاب مى‏شود، مگر این نسبت به عنوان شهادت و با شرایط آن در نزد قاضى عادل باشد.

– کسى که در دنیا به جاى این همه نوشیدنى‏هاى گوارا و لذیذ، از شراب استفاده کند، در قیامت به او از مایعات سمّى آتش‏زاى بدبو مى‏نوشانند.

– کسانى که اهل ‏احتکارند یا به مشروبات حرام خو گرفته‏اند یا عامل اغفال و گول‏زدن دختران و پسرانند، در یک وادى جداگانه‏اى در دوزخ پذیرایى مى‏شوند.

– کسانى که با شایعه‏ها، گواهى‏ها و شهادت‏هاى ناحق و پرونده‏سازى‏هاى دروغ باعث سقوط افراد در جامعه مى‏شوند، در قیامت به زبانشان آویخته و در قعر دوزخ در کنار منافقان قرار مى‏گیرند.

– کسانى که با ریخت و پاش و سفره‏هاى رنگین در جامعه طاغوت‏تراشى کرده و خودشان را مطرح کنند، همان غذا آتش‏هایى مى‏شود و درون آنها را مى‏سوزاند.

– کسانى که با تلاوت قرآن در جامعه خودشان را مطرح مى‏کنند، در قیامت با روى سیاه محشور

مى‏شوند.

– کسانى که متکبّرند، در قیامت در قیافه‏هاى بسیار ریز لگدمال مى‏شوند.

– کسانى که مردم از ترس به آنها احترام مى‏گذارند، از بدترین مردم در قیامت خواهند بود.

– کسانى که حتّى با گفتن کلمه‏اى در قتل بى‏گناهى شریک شوند، در قیامت بخشى از خون آن بى‏گناه به دامن آنها قرار داده مى‏شود.

– کسانى که دنیا را بر آخرت و دنیاپرستان را بر مردان خدا ترجیح دهند، در قیامت کور محشور مى‏شوند.

– کسانى که منافقانه با مردم برخورد کرده و دو رو و دوزبانه باشند، در قیامت دو زبان از آتش به آنها داده مى‏شود.

– کسانى که مال دیگران را به ناحق تصاحب کنند، گویا در قیامت قطعه‏اى از آتش را به دهن فرو برده‏اند.

– کسانى که (نعوذباللّه) مرتکب زنا یا لواط یا سایر لذّت‏هاى شهوانى غیرمشروع شوند، لگامى از آتش به دهن آنها زده و در درّه‏هاى آتش انداخته مى‏شوند.(1)

آرى، با توجّه به این روایت و روایت‏هاى دیگر، بیشتر عذاب‏هاى قیامت مربوط به نادیده گرفتن حقوق مردم و جامعه است و از طرفى تمام تجاوزات به مال، ناموس، آبرو و جان انسان‏هاى بى‏گناه، یک عامل اصلى بیشتر ندارد و آن نداشتن ایمان به معاد است، واگر مردم طبق وحى و کتاب‏هاى آسمانى به قیامت ایمان بیاورند و قهر و عقوبت خدا را باور داشته باشند و پاى خود را از این همه مفاسد

کنار بکشند، در دنیاى ما دیگر ترس، فقر، قلدرى، توهین و نفاق و تجاوز و جنایتى به چشم نخواهد خورد.

تمام دادگاه‏ها، دادگسترى‏ها، قضات، حقوق‏دانان، روان‏شناسان، جامعه‏شناسان، مصلحان و بشردوستان دنیا باید راهى که مى‏روند تجدید نظر نمایند و ریشه اصلى مفاسد را در دنیا بررسى کنند که آن نبود تقواست، سپس به عامل پیدایش تقوا که همان ایمان به حضور خدا و حضور در دادگاه قیامت و ایمان به کیفر و پاداش خداوند است، بیشتر توجه نمایند، ولى افسوس که جهانیان راه اصلى را گم کرده‏اند.


1) بحارالانوار، ج 7، ص 213.