در نخستین آیه مورد بحث، قرآن مجید خواب انسانها را در شب و روز یکى از نشانههاى علم و قدرت خدا شمرده است وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ بِالَّلیْلِ وَ النَّهارِ
حتى در پایان آیه باز تأکید مىکند «در این امور (خواب و بیدارى و تلاش براى بهرهگیرى از فضل الهى) آیات و نشانههایى است براى آنها که گوش شنوا دارند» انَّ فى ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَسْمَعُوْنَ
شک نیست که تمام موجودات زنده براى تجدید قوا و به دست آوردن نیروى لازم براى ادامه فعالیتهاى زندگى نیاز به استراحت دارند؛ استراحتى که به طور اجبارى به سراغ آنها بیاید و حتى افراد حریص را مجبور به انجام آن کند.
براى تأمین این هدف چه عاملى بهتر از خواب تصوّر مىشود که الزاماً به سراغ انسان مىآید و او را مجبور مىکند که تمام فعالیتهاى جسمى، و حتى قسمت عمده فعالیتهاى فکرى خود را تعطیل کند، و در نتیجه در استراحتى
عمیق فرو رود، و در این مدّت دستگاههاى بدن بازسازى و آماده تلاش و حرکت جدید شوند؟
بدون شک اگر خواب نبود خیلى زود انسان پژمرده و فرسوده و پیر و شکسته مىشد. لذا گفتهاند: خواب متناسب و آرام رمز سلامت و طول عمر و نشاط جوانى است.
جالب اینکه: در آیه مورد بحث نوم و ابْتِغاءَ فَضْلِ اللهِ را در مقابل یکدیگر قرار داده؛ و به گفته بعضى از مفسّران اولى نشانه مرگ و دومى نشانه رستاخیز است.
تعبیر ابْتغاءَ فَضْلِ اللهِ (طلب کردن فضل الهى) اشاره به نکته لطیفى است که هم تلاش و کوشش انسان را در زندگى مورد توجّه قرار مىدهد، و هم فضل الهى را. یعنى از آمیختن این دو به یکدیگر انسان از مواهب جهان بهرهمند مىگردد.
این نکته نیز قابل توجّه است که آیه فوق علاوه بر خواب شب، خواب روز را نیز ذکر مىکند مَنا مُکُمْ بِالَّلیْلِ وَ النَّهارِ در حالى که مسلّم است خواب اصولًا مربوط به شب مىباشد و آیات قرآن نیز گواه این معنى است. ولى گاهى شرائطى در زندگى انسان پیش مىآید که مجبور مىشود شب بیدار بماند و روز بخوابد، در سفرههاى شبانه، و در مناطق گرم و سوزان که فعالیتهاى روز به خاطر گرماى هوا متوقّف مىشود این معنى کاملًا مشهود است.
در عصر ما که بسیارى از مؤسّسات صنعتى و درمانى مجبورند تمام شبانه روز را کار کنند و چون تعطیل کردن برنامهها ممکن نیست کارگران در سه نوبت به کار وادار مىشوند به همین جهت نیاز به خواب روزانه از هر وقت دیگر واضحتر به نظر مىرسد.
حال اگر برنامه تنظیم خواب در اختیار انسان نبود و جانشینى خواب روز از شب میّسر نمىگشت؛ مسلّماً مشکلات بزرگى در زندگى او پیدا مىشد.
—
در دومین آیه بعد از آنکه تصریح مىکند: «خداوند کسى است که شب را براى شما لباس قرار داد» هُوَ الَّذِىْ جَعَلَ لَکُمُ اللَّیْلَ لِباساً روى مسأله خواب تکیه کرده؛ مىفرماید: «خواب را براى شما مایه راحت و آرامش قرار داد» وَ النَّوْمَ سُباتاً
تعبیر به هُوَ الَّذِى (او کسى است که …) مىتواند اشاره به جنبه توحیدى این امور باشد که هر کدام نشانهاى از ذات پاک او است، و یا جنبه بخشندگى نعمت که انسان ولى نعمت خود را بشناسد، و مسلّماً شناخت ولى نعمت نیز مقدّمهاى براى معرفت او خواهد بود.
جالب اینکه به دنبال آن مىفرماید: «و روز را نشور و مایه گسترش قرار داد» وَ جَعَلَ النَّهارَ نَشُوراً (1)
آرى در روشنایى روز روح گسترش پیدا مىکند و انسان کاملًا بیدار مىشود؛ که بىشباهت به نشور روز قیامت و زنده شدن بعد از مرگ نیست.
این احتمال نیز وجود دارد که اشاره به گسترش انسانها در صحنه زندگى و حرکت آنها به سوى مقاصد مختلف حیات باشد؛ و به این ترتیب با ورود تاریکى شب، شیپور خواب و استراحت نواخته مىشود، و با طلوع آفتاب شیپور بیدارى.
—
در سومین آیه نیز همین معنى با مختصر تفاوتى تکرار شده؛ مىفرماید: «ما خواب شما را مایه استراحت قرار دادیم و شب را لباس»! وَجَعَلْنا نُومَکُمْ سُباتاً وَ جَعَلْنا اللَّیْلَ لِباساً همانگونه که لباس، انسان را از انواع خطرات حفظ مىکند و مایه سلامت او است؛ تاریکى شب نیز چنین اثرى دارد.
—
در چهارمین و آخرین آیه مورد بحث- که از ماجراى جنگ بدر سخن
مىگوید- به این نکته اشاره مىکند که یکى از نعمتهاى خدا به مؤمنان در آن شب تاریخى این بود که خواب سبکى شما را فرو گرفت و این خواب از سوى خداوند مایه آرامش جسم و جان شما گردید اذْ یُغَشِّیْکُمُ النُّعاسُ أَمَنَةً مِنْهُ
این خواب آرامبخش مخصوصاً بعد از طى آن مسافت نسبتاً طولانى براى آنها سبب تجدید قوا و آمادگى براى جنگ سرنوشت ساز فردا در میدان بدر بود. جنگى که به پیروزى چشمگیر مسلمانان منتهى شد.
تعبیر به «نُعاسْ» (خواب سبک) شاید اشاره به این است که در عین استراحت آنچنان خواب عمیقى بر آنها مسلّط نشد که دشمن بتواند از موقعیّت استفاده کرده و بر آنها شبیخون زند. به این ترتیب اصل آن خواب نعمت بود و کیفیّت آن نیز نعمتى دیگر.
به هر حال آیه فوق نیز تأکیدى است بر تأثیر خواب در تمام مراحل، بر روى اعصاب و جسم و جان انسان و تجدید قوا براى تلاش بیشتر و جهاد نیرومندتر.
1) توجّه داشته باشید که «نُشُور» معنى مصدر و «سُبات» نیز معنى مصدرى یا اسم مصدرى دارد؛ و اطلاق آنها بر «لیل» و «نهار» به عنوان مبالغه و تأکید است.