جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

حدیث ثقلین و سفینه نوح‏ (2)

زمان مطالعه: 4 دقیقه

اسناد حدیث ثقلین‏

یکى از احادیث معروف و مشهور میان علماى سنّت و شیعه «حدیث ثقلین» است.

این حدیث را گروه عظیمى از صحابه، بلاواسطه از پیامبر صلى الله علیه و آله نقل کرده‏اند، و بعضى از علماى بزرگ راویان حدیث را بالغ بر سى تن از صحابه مى‏دانند. (1)

گروه کثیرى از مفسران و محدثان و مورّخان آن را در کتب خود آورده‏اند، و روى هم رفته در تواتر این حدیث نمى‏توان تردید کرد.

عالم بزرگوار سید هاشم بحرانى در کتاب «غایة المرام» این حدیث را با 39 سند از دانشمندان اهل سنّت و با 80 سند از علماى شیعه نقل کرده است، و میرحامد حسین هندى عالم بزرگوار دیگر تحقیق و تتبّع بیشترى در این زمینه به عمل آورده، و از حدود 200 نفر از علماى اهل سنّت این حدیث را نقل کرده و تحقیقات خود را پیرامون این حدیث در 6 جلد کتاب بزرگ جمع‏آورى کرده است!

از جمله افراد مشهورى که آن را نقل کرده‏اند: ابوسعید خدرى، ابوذر غفارى، زید بن ارقم، زید بن ثابت، ابورافع، جبیر بن مطعم، خدیفه، ضمره اسلمى، جابر بن عبداللَّه انصارى و ام‏سلمه را مى‏توان نام برد.

اصل حدیث به گفته ابوذر غفّارى چنین است: «او در حالى که در خانه کعبه را گرفته بود رو به سوى مردم کرده چنین مى‏گفت من از پیامبر مى‏شنیدم که مى‏فرمود: انى تارک فیکم الثقلین کتاب اللَّه و عترتى و انهما لن تفترقا حتّى یردّا على الحوض!، «من در میان شما دو یادگار گرانبها مى‏گذارم: قرآن و خاندانم و این دو هرگز از هم جدا نمى‏شوند، تا هنگامى که در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند، پس بنگرید و ببینید چگونه سفارش مرا درباره این دو رعایت مى‏کنید؟» (2)

این روایت در معتبرترین منابع اهل سنّت از قبیل «صحیح ترمذى» و «نسائى» و «مسند احمد» و «کنزل العمال» و «مستدرک حاکم» و غیر آن نقل شده است.

در بسیارى از متون روایت تعبیر به «ثقلین» (دو چیز گرانمایه) و در بعضى تعبیر به «خلیفتین» (دو جانشین) آمده است. که از نظر مفهوم چندان تفاوتى با هم ندارد.

جالب توجّه این‏که: از احادیث مختلف اسلامى استفاده مى‏شود که این روایت را پیامبر صلى الله علیه و آله در موارد مختلف به مردم گوشزد کرده است:

در حدیث «جابر بن عبداللَّه انصارى» مى‏خوانیم که در سفر «حج» روز عرفه فرمود.

در حدیث «عبداللَّه بن حنطب» مى‏خوانیم که در سرزمین «جحفه» (محلى است میان مکّه و مدینه که بعضى از حاجیان از آن جا احرام مى‏بندند) بیان کرد.

در حدیث «ام‏سلمه» مى‏خوانیم که آن را در غدیر خم فرمود.

در پاره‏اى از احادیث آمده که در آخرین روزهاى عمر مبارکش در بستر بیمارى بیان کرد.

و در حدیثى دارد روى منبر، در مدینه بیان فرموده (3)

حتى طبق روایتى که دانشمند معروف اهل سنّت «ابن‏حجر» در کتاب «صواعق المحرقه» از پیامبر نقل مى‏کند مى‏خوانیم: پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله بعد از بیان این حدیث دست على را گرفت و بلند کرد و فرمود: «این على با قرآن است و قرآن با على، از هم جدا نمى‏شوند تا در کنار کوثر بر من وارد گردند». (4)

و به این ترتیب روشن مى‏شود که پیامبر صلى الله علیه و آله به عنوان یک اصل اساسى روى این مسئله بارها تکیه و تأکید داشته است، و از هر فرصتى براى بیان این حقیقت سرنوشت‏ساز استفاده مى‏کرده تا هرگز به دست فراموشى سپرده نشود.

محتواى حدیث ثقلین‏

در این جا چند نکته قابل ملاحظه است:

1- معرّفى قرآن و عترت به عنوان «دو خلیفه» یا «دو چیز گرانمایه» دلیل روشنى است بر این‏که مسلمانان باید هرگز دست از این دو برندارند، مخصوصاً با این قید که در بسیارى از روایات آمده که مى‏فرماید: «اگر این دو را رها نکنید هرگز گمراه نخواهید شد.» این حقیقت به صورت مؤکّدترى ثابت مى‏شود.

2- قرار گرفتن قرآن در کنار عترت و عترت در کنار قرآن دلیل بر این است که همان گونه که قرآن هرگز دستخوش انحراف نخواهد شد، و از هر گونه خطا مصون و محفوظ است عترت و خاندان پیامبر نیز داراى مقام عصمت مى‏باشد.

3- در بعضى از این روایات تصریح شده که من در روز قیامت از شما درباره طرز رفتارتان با این دو یادگار بزرگ بازخواست مى‏کنم که ببینم عملکرد شما چگونه بوده است؟

4- بدون شک «عترت و اهل بیت» را هر گونه تفسیر کنیم على علیه السلام از بارزترین مصداق‏هاى آن است، و به حکم روایات متعددى،

او هرگز از قرآن جدا نشد و قرآن نیز از او جدا نگردید.

علاوه بر این، در روایات متعدّدى مى‏خوانیم که به هنگام نزول آیه «مباهله» پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله على و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را صدا زد و فرمود: «اینها اهل بیت منند». (5)

5- گرچه مسائل مربوط به قیامت براى ما که در چهار دیوار این جهان محصور هستیم دقیقاً روشن نیست، ولى به گونه‏اى که از روایات استفاده مى‏شود منظور از «حوض کوثر» نهر مخصوصى است در بهشت با مزایاى بسیار، که ویژه مؤمنان راستین و مخصوص پیامبر و ائمه اهل بیت و پیروان مکتب آنهاست.

از مجموع آنچه گفتیم روشن مى‏شود که مرجع امت و رهبر مسلمین بعد از پیامبر على علیه السلام و بعد از او نیز امامانى از این خاندان است.

حدیث سفینه نوح‏

از تعبیرات جالبى که از پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در کتاب‏هاى اهل سنّت و شیعه نقل شده چیزى است که در حدیث معروف «سفینه نوح» آمده است.

در این حدیث ابوذر مى‏گوید: پیامبر صلى الله علیه و آله چنین فرمود: «الا ان مثل اهل بیتى فیکم مثل سفینة نوح، من رکبها نجى و من تخلف عنها

غرق!؛ خاندان و اهل بیت من همچون کشتى نوحند که هر کس از آن استفاده کرد نجات یافت، و هر کس از آن جدا شد غرق شد». (6)

این حدیث که از احادیث مشهور است لزوم پیروى مردم را از على علیه السلام و خاندان پیامبر صلى الله علیه و آله بعد از رحلت آن حضرت نیز مؤکّداً بیان مى‏دارد.

با توجه به این‏که کشتى نوح تنها پناهگاه و وسیله نجات به هنگام وقوع آن طوفان عظیم و عالم‏گیر بود، این حقیقت مسلم مى‏شود که امت اسلام در طوفان‏هایى که بعد از پیامبر صلى الله علیه و آله وزیدن گرفت، تنها راهشان تمسک جستن به ذیل ولاءِ اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله بوده و هست.

فکر کنید و پاسخ دهید

1- محتواى حدیث ثقلین چیست؟ و چه امتیازاتى را براى اهل بیت علیه السلام ثابت مى‏کند؟

2- حدیث ثقلین را چه کسانى نقل کرده‏اند؟

3- «ثقلین» چه معنى دارد و آیا تعبیر دیگرى نیز به جاى آن در احادیث آمده است؟

4- پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله آن را در چه مواردى فرمود؟

5- حدیث سفینه نوح را از نظر سند و محتوى بیان کنید.


1) سیره حلى، ج 33، ص 308.

2) نقل از جامع ترمذى، طبق نقل ینابیع الموده، ص 37.

3) المراجعات، ص 42.

4) الصواعق المحرقه، ص 75.

5) مشکوة المصابیح، ص 568 (چاپ دهلى) و ریاض النفره، ج 2، ص 248 (به نقل از مسلم و ترمذى).

6) مستدرک حاکم، ج 3، ص 151.