زمان مطالعه: < 1 دقیقه
1. اراده فعل، اختیارى نیست
2. اراده انسانى به اراده ازلى منتهى مى گردد
3. جبر علّى و معلولى
دلایل و انگیزه هاى اندیشه جبر در افعال انسان را از دیدگاه اهل حدیث و اشاعره نقد و بررسى نمودیم.
دلایل و انگیزه هاى گرایش «جبر» در مکتب اهل حدیث و اشاعره یک رشته اصول و معارف اسلامى بود ولى در جبر فلسفى دلایل و انگیزه هاى دیگرى موجب گرایش گروهى به نظریه «جبر» شده است که به دو دسته تقسیم مى شوند:
1. انگیزه هاى فلسفى
2. انگیزه هاى اجتماعى و اقتصادى