برخی از فلاسفه غرب چنان تحت مشکلات مربوط به تحقیق پذیری قرار گرفته اند که کوشیده اند اظهارات کلامی را به عنوان چیزی غیر از اظهارات حاکی از واقع تفسیر کنند. آنان از طرفی تحت تأثیر تئوری تحقیق پذیری تجربی قرار گرفته و گزاره های خارج از این ضابطه را فاقد معنی می اندیشند. بنابراین جمله های «خدا دانا و تواناست«، «خدا جهان را آفرید«، حقیقتی را حکایت نمی کند؛ از طرف دیگر
مایل نیستند مباحث سنتى دینى را کنار نهند، آنها احساس مىکنند که گزارههاى دینى در زندگى انسان به گونهاى داراى کارکرد ارزشمند است و جهت حفاظت از این کارکرد، مجبور شدهاند مباحث دین را مجددا به گونهاى تفسیر نمایند که، جنبه واقع نمایى آن حذف شوند و در عین حال اثر خود را از دست ندهد. تفاسیر غیر خبرى را مىتوان به چهار گروه تقسیم کرد:
1. ابزار احساسات به انواع مختلف آن؛
2. ابراز سمبلیک؛
3. شعایر دینى؛
4. اسطوره.