زمان مطالعه: < 1 دقیقه
عقلانى بودن «معارف و عقاید اسلامى» به معنى بىنیازى انسان از شرع در این گستره نیست، زیرا در قلمرو دین یک رشته امورى است که خرد انسان را یاراى درک واقعیات آن نیست ولى در عین حال گزارههاى آن نیز بر ضد عقل و خرد نمىباشد.
وجود «جن» و «فرشته» و «نویسندگان اعمال«، و «جهان برزخ» و «اعراف«، و «صراط» و «درجات بهشتیان«، و «درکات دوزخیان» یک رشته امور غیبى است که قرآن از آن گزارش داده و عقل محصور در جهان ماده را یاراى درک حقایق آنها نیست و در عین حال به تخطئه شرع برنمىخیزد.
آنچه مهم است این است که اصول اسلام، و نبوت پیامبر، و وحیانی بودن کتاب او، با دلیل و برهان همراه باشد، و راستگویی او به دلایل قطعی ثابت گردد، در این صورت کلیه گزارش وحیانی، حالت عقلانی پیدا کرده، زیرا هر چند برای جزئیات دلیل تفضیلی اقامه نشده، اما با دلیل اجمالی همراه می باشد.