جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اشاره‏ (3)

زمان مطالعه: 2 دقیقه

هنگامى که سخن از فطرت مى‏گوئیم منظور همان احساسات درونى و درکى است که هیچگونه نیازى به استدلال عقلى ندارد.

هنگامى که یک منظره بسیار زیباى طبیعى، یا یک گل بسیار خوشرنگ و خوشبو را مى‏بینیم جاذبه نیرومندى از درون خود نسبت به آن احساس مى‏کنیم که نام آن را تمایل و عشق به زیبائى مى‏نهیم؛ و هیچگونه نیازى به استدلال در اینجا نمى‏بینیم.

آرى حس زیبائى یکى از تمایلات عالیه روح انسانى است.

کشش به سوى مذهب مخصوصاً شناخت خدا نیز یکى از این احساسات ذاتى و درونى است؛ بلکه از نیرومندترین انگیزه‏ها در اعماق سرشت و جان همه انسان‏ها است.

به همین دلیل هیچ قوم و ملتى را نه در امروز و نه در گذشته تاریخ مشاهده نمى‏کنیم که نوعى از عقائد مذهبى بر فکر و روح آنها حکم‏فرما نباشد؛ و این نشانه اصالت این احساس عمیق است.

از آنجا که در بخش دلائل خداشناسى، توحید فطرى به عنوان یک دلیل مستقل با تمام آیاتش مطرح مى‏شود؛ نیازى به بحث فراوان در این زمینه نمى‏بینیم، و تنها به ذکر یک نکته قناعت کرده، شرح بیشتر را به همان بحث موکول مى‏کنیم.

قرآن به به هنگام ذکر داستان قیام انبیاء بزرگ در موارد زیادى روى این نکته تکیه کرده که رسالت اصلى انبیاء زدودن آثار شرک و بت‏پرستى بوده نه اثبات وجود خدا؛ چرا که این موضوع در اعماق سرشت هرکس نهفته شده است.

به تعبیر دیگر: آنها به دنبال این نبودند که نهال خداپرستى را در دل‏هاى مردم غرس کنند؛ بلکه به دنبال این بودند که نهال موجود را آبیارى کرده، و خارها و علف هرزه‏هاى مزاحم را که گاهى این نهال را به کلى پژمرده و خشک‏

مى‏کند از ریشه برکنند!

جمله ألَّا تَعْبُدُوا الّا الله یا ألّا تَعْبُدوا الّا ایَّاهُ «جز خدا را نپرستید» که به صورت نفى بت‏ها، و نه اثبات وجود خدا، مطرح شده؛ در گفتار بسیارى از انبیاء در قرآن مجید آمده است. از جمله: در دعوت پیغمبر اسلام صلى الله علیه و آله و سلم (1) د فهرس دعوت نوح علیه السلام (2) د فهرس دعو الله اکبر یو صدق الله العظیم ف علیه السلام (3) د فهرس دعو الله اکبر هود علیه السلام (4) مطر تمت شده است.

از این گذشته، ما در درون جان خود احساسات اصیل فطرى دیگرى نیز داریم؛ از جمله جذبه فوق‏العاده‏اى است که نسبت به علم و دانش و آگاهى هرچه بیشتر در خود مى‏بینیم.

آیا ممکن است ما این نظام عجیب را در این جهان پهناور مشاهده کنیم؛ و علاقه نداشته باشیم سرچشمه این نظام را بشناسیم؟

آیا ممکن است دانشمندى بیست سال براى شناخت زندگى مورچگان زحمت کشد، و دانشمند دیگرى ده‏ها سال براى شناخت بعضى از پرندگان یا درختان یا ماهیان دریاها تلاش کند، بى‏آنکه انگیزه‏اى جز عشق به علم، در درون جان او باشد؟ آیا ممکن است آنها نخواهند سرچشمه اصلى این دریاى بى‏کرانى که از ازل تا ابد را فرا گرفته بشناسند؟!

آرى اینها انگیزه‏هایى است که ما را به سوى معرفة الله دعوت مى‏کند؛ عقل ما را به این راه مى‏خواند، ما را به این سو جذب مى‏کند، و فطرت ما را به این سمت مى‏راند.

این بود خلاصه‏اى از انگیزه‏هاى واقعى و راستین پیدایش مذهب و معرفة الله.


1) سوره هود، آیه 2.

2) سوره هود، آیه 26.

3) سوره یوسف، آیه 40.

4) سوره احقاف، آیه 21.